Det har gått en stund siden forrige oppdatering, i mellomtiden har vi brukt tiden nyttig og opplevd mer av hva Ecuador har å by på. Vi har hatt en fantastisk juleferie før vi nå har startet på igjen med jobb.

123456789

Siste dag på jobb før ferien startet var 21. desember. 22 desember dro vi enda lengre opp i fjellene for å være med å dele ut godteposer til skolebarn på en skole der. Her fikk vi delta på juleavslutningen på skolen. Det var mye opplegg; blant annet juleparade (med Josef, Maria, Engler og klovner og nisser, haha). Etter juleparaden arrangerte de misskonkurranse, sangkonkurranse og dansekonkurranse. Vi fire deltok også med en sang på norsk (det morsomste var at vi fikk mer applaus da vi presenterte oss selv enn da vi hadde sunget). Vi hadde en fantastisk minnerik dag oppe i fjellene, selv om vi alle fikk litt mye sol. Det er rart med det hvor sterk sola er på litt under 4000 m.o.h.

1234

Her har vi Josef og klovnen på eselet.

Lille julaften ble feiret med typisk norsk middag; Taco. Resten av kvelden ble brukt til å se Grevinnen og hovmesteren og tre nøtter til Askepott, i tillegg til å pynte pepperkaker. Vi hadde en fantastisk kveld. Selve julaften ble en julaften ulik alle andre. Det samme gjelder julemiddagen, det ble ikke noe ribbe eller pinnekjøtt på oss nei gitt. (Tror aldri jeg personlig har vært så spent på å smake middagen på julaften før i hele mitt liv.) Vi endte hele gjengen opp i dåp på kvelden 24. desember. Det var veldig koselig. Selve seremonien varte ganske lenge, og for oss som ikke er hundre prosent stødige på spansken var det ikke alt vi forstod, men det var allikevel veldig gøy. Når det er snakk om spansken, før talen startet tok pastoren seg tid til å forsikre seg om at vi (de fire, hvite jentene, som skilte seg veldig ut) kunne spansk, noe som var veldig koselig (selv om alle som var der plutselig snudde seg for å se på oss). Etter seremonien var over var det tid for mat, da var klokka nærmere halv tolv på natta (halv seks på morgenen i Norge). Det var ett riktig festmåltid. Først fikk vi litt godteri før de serverte forretten; kyllingsuppe. Hovedretten var det store høydepunktet (og en veldig stor rett). Vi fikk ris, poteter, kylling, gris og marsvin (ja her i Ecuador er det vanlig å spise marsvin). Heldigvis fikk vi ta med oss restene hjem slik at vi slapp å føle noe press med å spise opp alt da, haha. Som om ikke alt den maten var nok ble måltidet avsluttet med kake <3. Litt etter måltidet var tiden kommet for å komme seg hjem igjen. Det var en trøtt gjeng som kom inn døra og hoppet rett i seng.

Middag i dåpen. Jeanette og Helen smakte marsvin for første gang til mange blikk fra alle de andre gjestene rundt.

Middag i dåpen; Jeanette og Helen smakte marsvin for første gang til mange forventningsfulle blikk fra alle de andre gjestene rundt. (Det hele måtte selvfølgelig dokumenteres).

Den norske julefeiringen tok vi søndag 25. desember. Dagen startet med skikkelig julefrokost og julemusikk. Resten av dagen ble feiret med julegrøt, «julebrus» (les: helt vanlig rød brus med jordbærsmak som vi har omdøpt til julebrus), julegaver og Narnia. Vi hadde en skikkelig koselig kveld sammen. De neste dagene ble brukt rolig før det bar avgårde på ferie.

Vi reiste avgårde til kysten, til Salinas for noen dager med varme, sol og en storslått nyttårsfeiring. Turen med buss ned var interessant, vi endte opp med å sitte tre stykker i et tomannssete i rundt en time, (alt for å være snille å reise oss slik at andre skal få sitte) det var koselig da. Fremme ved Salinas bodde vi på et koselig lite hotell (selv om vi ikke brukte så mye tid her). Det meste av tiden ble brukt på avslapping og bading på stranda. For oss som for øyeblikket bor i Cañar var det godt å komme til litt flere varmegrader. Utenom avslapping bestemte vi oss for å leke litt turister også. Vi tok taxi ut til «La Chocolatera», her nøt vi den flotte naturen og koste oss. Problemet kom da vi skulle komme oss tilbake til hotellet igjen. Fordi det ikke går busser eller taxier derifra var vi ett øyeblikk strandet der i varmen. Vi kom oss heldigvis tilbake til slutt da (etter en god stund venting).

12345

Selve nyttårsaften ble feiret ved å gå ut å spise på restaurant på kvelden, før vi tok oss turen ned til stranda. På stranda var det mange mennesker som var samlet tett i tett. Det ble sendt avgårde lanterner, sendt opp fyrverkeri og det var veldig god stemning. I Ecuador er det også vanlig å lage bål av dukker som alle menneskene tar med seg. Det var veldig spesielt, men kult å se. Det var mange bål langs hele stranda. Det var en spennende, gøy og annerledes nyttårsaften. Vi koste oss masse.

nyttar-3

Noen eksempler på noen av dukkene.

nyttar-2

Et av utrolig mange bål som er laget av dukker.

nyttar

Årets nyttårsdessert

Nå er ferien over og vi er tilbake på jobb på skolen. Vi koser oss alle sammen. Vi har allerede begynt å bli kastet ut i å ha engelsktimer og lignende alene, så det er jo spennende.

Begynner å bli kjent med de andre lærerne på skolen. Her fikk vi smake machica, det var egentlig veldig godt.

Ellers hadde vår fantastiske Jeanette bursdag i helga som var, gratulerer så masse med dagen enda en gang! <3 Dagen ble feiret med fullt hus av Ecuadorianere. Vi spiste kake, spilte Uno (tok veldig lang tid med 13 spillere, men det gikk!) og hadde ulike leker. Det ble en dag full av latter og god stemning. Vi lærte også hvilke lyder de ulike dyrene lager her i Ecuador (for de er nemlig ikke de samme lydene som dyrene lager hjemme). Her for eksempel sier ikke hundene voff, men «Gaou Gaou».
0987

Så med det gjenstår det bare å ønske alle sammen et godt nyttår fra oss her i Ecuador! <3