Mandag – Jobb

Meg foran Independence monument

Hei! Mitt navn er Sander og jeg er en del av teamet i Kambodsja. Nå skal jeg ta dere gjennom en helt vanlig uke i Kambodsja. På mandager jobber jeg på en skole som heter Light Kids School. Det er en kristen Montesorriskole. Skolen har både førskole og barneskole. Her underviser jeg hovedsakelig Engelsk, men også litt matte. Det er veldig gøy å bruke tid med barna og hjelpe de med oppgavene sine. Det er selvfølgelig vanskelig å lære små barn engelsk uten et felles språk. Bruk av bøker med bilder hjelper blant annet med dette. Teamet ellers jobber her flere dager enn jeg gjør.

Denne jobbdagen er ganske lang. Det går likevel fint, for jeg har en lunsjpause på 2,5 time. Den bruker jeg på spise lunsj med studentene på Dorm. Det er utrolig koselig. Etter jobb spiser teamet middag sammen og har bibelgruppe. Bibelgruppene er alltid veldig spennende og jeg føler jeg får mye ut av dem.

Tirsdag – Markedet

Ida som kjøper egg på markedet

Tirsdag er en chill dag. Da har jeg fri fram til kl. 8 på kvelden. På starten av dagen pleier jeg å gå på markedet og butikken for å kjøpe det jeg trenger i løpet uken. Etterpå henger jeg med studentene.

Engelsk undervisning

På kvelden har jeg en time med engelskundervisning for noen av studentene på Dorm. Mange av studentene har veldig lyst til å lære mer engelsk, og da er det veldig hyggelig å kunne være til hjelp.

Under er noen bilder fra da meg og Marit dro sammen med noen studenter til en fiskebutikk. Her solgte de mange forskjellige fisker, men også små skilpadder.

Onsdag – Teamdag

Tur til Nasjonal museet

På onsdager er det team-dag. Da har hele teamet fri fra jobb for å gjøre noe gøy sammen. Vi drar ofte ut på en utflukt og besøker nye steder. For ikke så lenge siden besøkte vi nasjonal museet og Wat Phnom. Denne dagen bruker jeg og for å skrive disse blogginnleggene.

Vi besøker Royal Palace

Torsdag – Bibelskole

På Torsdager jobber jeg på bibelskolen i byen. Her hjelper jeg lærerene med å undervise og snakke med elevene. Studentene på bibelskolen har alle store drømmer om å bli pastorer eller lærere i landsbyene deres. Å få være med dem og lære dem engelsk er veldig fint. Engelsklærerne er fra Australia, Canada og Amerika, og det er velig fint å få dele erfaringer med det å være innvandrer i Kambodsja. I juletiden fikk vi være med på juleparty, det var julekakepynting og pakkelek. På kvelden er det engelsk undervisning igjen. Etter undervisningen er det Devotion. Da deler studentene eller vi en liten andakt også lovssynger vi litt. Ikke alle som kommer til dorm er kristne, og det er veldig spennende å være med på disse studentenes første møte med Gud og hans kjærlighet.

Fredag – Kafe og stekt banan

Meg på kattekafe

På fredager har jeg og Ida fri. Da liker vi å gjøre noe koselig eller slappe av. Noen ganger går vi ut til markedet og kjøper frityrstekt banan fra en gateselger eller så drar vi ut på en kafe. Alle gater i Kambodjsa har en eller annen form for kafe eller drikkebod, så det er slett ikke vanskelig å finne noe å drikke.

BeReal

Appen BeReal blir ofte brukt. Under er noen BeReals fra oppholdet!

Lørdag – Noe gøy

Lørdagen er fridag. Da finner vi på mye gøy både med teamet men også med studentene fra Dorm eller våre Danske venner. Det er alltid gøy å prøve ut forskjellige restauranter og vandre på de mange markedene. På Russian Market er det alltid gøy å se på forskjellige suvenirer.

Søndag – Kirke

Søndag er kirkedag, da drar hele teamet i kirken. Som oftest drar vi i kirken her på Dorm. Det er veldig fint å være med på, men jeg har ikke fått så mye ut av talene siden de er på Khmer. Vi har som oftest en tolk som oversetter, men det er enda vanskelig å få med seg hele. Disse gudstjenestene varer i 2 til 2,5 timer. Etter kirken spiser vi lunsj sammen med studentene, det er veldig koselig å bruke tid med dem. Etter lunsjen, blir jeg ofte invitert til å spille brettspill eller spille volleyball med studentene. Reglene i volleyball er litt forskjellige her i forhold til de jeg er vant med i Norge. Jeg har ikke skjønt enda om føring er en del av reglene eller om det er noe de bare dropper å kalle juks.

Noen av studentene

Snart ferdig

Når jeg skriver dette blogginnlegget er det bare to vanlige jobbuker igjen før vi skal på evangeliseringstur og skal besøke Siem Riep og Mondulkiri. Det begynner å kicke inn at det som er hverdagen snart er over. Jeg gleder meg veldig til å komme tilbake til Norge igjen, endelig få spise knekkebrød med skinkeost og se familie igjen. Selv om jeg savner Knekkebrød, hadde jeg alltid valgt Kambodsja 100 ganger over knekkebrød.