Siden siste blogg-innlegg har vi opplevd mye. Forrige uke dro vi på campingtur sammen med studentene og menigheten.

Skog = photoshoot

Kos med bål og dans

Forrige helg dro vi på campingtur med studentene på Dorm, samt noen gamle studenter og tre danske voluntører. Campingturen startet med at vi måtte stå opp fire på morgenen for å komme oss til Dorm. Etter det var det rett i bussen for en 4 timer lang kjøretur inn i skogen. Vi stoppet mot slutten av bussturen for å spise. Det var ikke grillpølser og pinnebrød som ble servert, men stekt kylling og biff, sammen med grønnsaker og ris. En annen ting som er annerledes fra en norsk campingtur, er klærne de har på seg. Vi og danskene hadde tatt på oss turklær og var klare for å overleve en helg i den kambodsjanske jungelen. De lokale derimot hadde tatt på seg de peneste klærene de hadde, fordi skog = photoshoot.

Lagarbeid gjer draumen sann

Da vi kjørte videre mot campingen, møtte vi på en humpete vei, som sa «-dere må gå resten av veien» noe som vi gjorde. Da vi kom frem, fikk vi tildelt to små telt og to små tepper på deling. Vi ble så delt inn i forskjellige grupper sammen med studentene og gjorde teamoppgaver med dem. Oppgavene var alt fra å sortere strikk i blinde til å få hele teamet over ett høyt tau. For noen var det litt utfordrende å måtte gjøre oppgaver som ett team, når det ikke var ett fellesspråk en kunne bruke. (Mange av studentene kan engelsk, men ikke alle).

Å fryse i 20 grader

Etter lekene var det noen som kjøpte is fra en selger, andre badet frem til middag. Middagen bestod av stekt kylling og biff med grønnsaker og ris. Mot kvelden var det lovsang og underholdning, senere ble det dans og musikk frem til frokost. Mens musikken spilte og folk danset, prøvde vi å sove. Det å sove i et lite telt på et teppe og ingen dyne var vanskelig. Vi merket fort at 20 grader uten dyne er kaldt…

Kos på stranden

Klokken 6 stod vi opp for å spise frokost. Denne gangen var det brød, egg og rester. Etter frokost gikk turen videre mot Sihanoukville. Denne bussturen tok også gode 4 timer. Da vi kom frem spiste vi lunsj, som bestod av stekt kylling og ris. Etter lunsj var det tid for lovsang og et ord for dagen. På stranden hadde man litt fritid til å gjøre det man ville! Mange tok bilder og andre kjøpte forskjellige ting fra selgerne som gikk rundt. Etter dette var det en 7 timer lang kjøretur hjem igjen til hovedstaden.

Viktigheten av en tur som dette

Vi har skapt mange gode vennskap

Hver tirsdag og torsdag arrangeres det Devotion på Dorm. Devotion er et møte som inneholder lovsang, bibellesing og et ord for dagen, men også andre gøye ting. Den første Devotionen som var etter campingen, delte vi erfaringer og opplevelser fra turen. Mange av studentene var svært takknemmelige for muligheten de hadde fått til å dra ut. Ikke alle har råd eller tid til å kunne reise ut av byen. For mange var dette derfor første gangen de så havet. Mange av studentene arbeider svært mye med både skole og jobb. Derfor har de dessverre lite tid til å slappe godt av. For mange var denne turen viktig og verdifull. Denne turen var også viktig for oss, ettersom vi fikk brukt mer tid med studentene. Vi bor ikke med dem, derfor har vi ikke rukket å blitt så godt kjent med dem. Denne turen førte til at vi ble bedre kjent gjennom gode samtaler og lek.

Lovsang på stranden

Mange var takknemlige for at de fikk snakke engelsk med oss. Engelsk er et viktig språk siden det binder dem med resten av verden. Mange studerer engelsk, men får sjeldent praktisert det. Ved å snakke med oss må de bruke engelsk.

Teamet og vertsfamilien!

En julehilsen fra oss

Til slutt vil vi gjerne ønske familie, venner og alle andre en riktig god jul og Guds velsignelse over høytiden. Takk for alle som ber og følger med på reisen vår!