Jeg skal ihvertfall prøve å prioritere, men bare for å nevne det en gang for mye så har dette har bare vært noen av de råaste dagene noensinne!! Ikke frykt kvantitet over kvalitet i dette innlegget. For mens dere hadde vinterferie i Norge hadde vi også ferie her, som vi brukte på å ture rundt i Latin Amerika, starting with… Peru!

Peru!

Et av turens høydepunkt var rett og slett bare reisen ned til Peru. Vi tok buss fra Cuenca til Tumbes og igjen var vi begge betatt av den  majestetiske Ecuadorianske naturen. Høye fjell dekket av palmer og regnskog gjør naturen her til noe av det beste fra hele skaperverket. Etter å ha krysset grensen tok vi fly fra Tumbes og landet i Lima, Perus hovedstad.

Lima var for å si det mildt – en kjempeflott by med mye flott arkitektur og historie. Vi besøkte utallige mange kirker, klostre og andre historiske bygninger.  Vi ble veldig solbrente, tok en svipptur til byens katakomber og så Skjelvet – PÅ SPANSK!!! i den lokale kinoen.

Men, man blir som regel fort lei av storbyer, så deretter dro vi langt inn i ørkenen til Ica provinsen. Der kjørte vi Sandbuggy, surfet på sanddynene og besøkte Huacachina og senere de nok så berømte Ballestas øyene i Paracas nasjonal park.

Etter å ha vært i Ica noen dager hadde vi fortsatt god tid til å bruke tilbake i Lima. De brukte vi på evig gode restauranter og masse sightseeing av den nyere bydelen Miraflores. Vi besøkte noen pyramider midt i sentrum av byen og sa oss etterhvert fornøyde med Peru.

Next up var:

Panama!Det skal sies at vi bare var i Panama for å mellomlande på vei tilbake til Ecuador, men siden vi hadde planlagt det så bra, fikk vi en hel dag i byen og sparte masse penger på det. Jepp, flyruter gir ingen mening.. Vi fikk dermed slikleis sett Panamakanalen og både de moderne og historiske bydelene i byen. Til slutt etter å ha spist nydelig Panamansk kystmat klarte vi å snike oss opp til toppen av en skyskraper, nøt utsikten og dro hjemover etter hvert.

Besøk!!

Når vi kom tilbake til vårt kjære Ecuador og landet i Guayaquil ble vi møtt av bibellæreren vår Lars Olav. Han hadde kommet helt fra Norge for å komme på besøk hos oss i Ecuador og sjekke ut hva i huleste vi holder på med. Med seg i kofferten hadde han joikakaker, fiskeboller, sjokolade og ostepop!! Det blir jo ikke bedre enn det! <3

Etter en dag med sightseeing i Guayaquil dro vi opp fra kysten og til vårt kjære hjem i Cañar, høyt oppe i fjellene. Glade i vår «hjemby» hadde vi et fullpakket program for læreren med Inkaruiner, marsvin og Inca Cola. Til sist og ikke minst fikk han også besøke skolen vi jobber på.

Det var en ting vi glemte i planleggingen da… KARNEVAL!!! Jeg tuller ikke når jeg sier at hele landet var i borgerkrig. Folk gikk rundt på gatene med vannballonger, vanngevær og kremkanoner i jakt på den første stakkars utlendingen de kunne dynke. Vi klarte for det meste å unngå å bli våte av andre folk men været var vist også med på karneval. Heldigvis fikk vi en vakker solfylt siste dag med Lars Olav i Cuenca. Mektig imponert av restaurantlivet og byens sjarm takket læreren for seg og dro hjemover mot Norge igjen.

Vår karnevalfeiring

Selv om vi var for det meste var redde og irriterte på lokalbefolkningen som absolutt ville dynke oss, måtte vi jo prøve ut denne kulturen selv og suge til så mye opplevelser og inntrykk som mulig. Er det ikke derfor vi er her liksom? Jo da! Så vi dro med menigheten til vertsfamilien til Nicolai et stykke unna Cuenca og hadde full vannkrig. Vi ble godt gjennomvåte, men klarte å varme oss senere rundt bålet med hyggelige folk og god mat.

Dagen senere besøkte vi rektor og fikk sett hvordan det normale Cañar familielivet var og hvordan de feiret karneval på landet. Til og med det lille besøket vårt ble etterhvert inntrykksfullt når det kom noen godt så fulle menn inn på tomten i tradisjonelle uniformer med rare hatter og masker som spilte på trommer og sang noen Quichua-sanger. De fikk mer drikke som belønning og fortsatte og dale sikksakk bortover til neste hus.

Så for å oppsummere enda kortere denne nokså korte oppsummeringen: så må vi si at det har vært noen flotte 2 uker med mange gode minner som vi takker Gud for. Vi har virkelig sett skaperverket på noe av sitt beste!

Men vi må ikke glemme at av alt han har skapt har han også skapt kulturer også! – og som erfart, så bidrar kulturer ofte på mye gøyt, rart og spennende.

¡Hasta luego, nos vemos en el próximo blog!